پیشرفت تکنولوژی هزینه‌های هوش مصنوعی را کاهش می‌دهد


جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، پیش‌بینی می‌کند که پیشرفت‌های فناوری در چند سال آینده هزینه‌های توسعه هوش مصنوعی را کاهش دهد. بنابراین هزینه‌های توسعه هوش مصنوعی بسیار کمتر از مبلغی خواهد بود که سم آلتمن از طریق سرمایه‌گذاران به‌دنبال جمع‌آوری آن برای تولید تراشه AI است.

به گزارش بلومبرگ، هوانگ روز دوشنبه 12 فوریه 2024 در دبی در اجلاس World Government خاطرنشان کرد:

«شرکت‌ها نمی‌توانند فقط به فکر خریداری کامپیوترهای بیشتر باشند؛ بلکه باید به یاد داشته باشند که کامپیوترها روزبه‌روز سریع می‌شوند و به همین دلیل سرمایه گذاری هنگفت در صنعت هوش مصنوعی نیاز نخواهد بود.»

شرکت انویدیا، پرسروصداترین شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی را تولید می‌کند و هوانگ مطمئن است که صنعت تراشه‌ها هزینه هوش مصنوعی را کاهش خواهد داد، زیرا این قطعات «به سرعت» در حال توسعه و تولید هستند.

انویدیا در مقابل OpenAI

مدیر اجرایی انویدیا

مدیراجرایی 60 ساله انویدیا با این حرف به طور غیرمستقیم تلاش سم آلتمن برای پیداکردن سرمایه‌گذاران را بیهوده تلقی کرد. به‌تازگی گزارش شده بود که سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، به دنبال سرمایه‌گذاران اماراتی است تا 7 تریلیون دلار در حوزه ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند. این سرمایه‌گذاری عظیم برای تامین هزینه‌های پروژه‌هایی است که با انویدیا قابل‌رقابت باشند.

به دلیل رهبری بدون رقیب انویدیا در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی، ارزش بازار این شرکت به بیش از 1.7 تریلیون دلار افزایش یافته و ثروت شخصی هوانگ نیز چندین برابر شده است. آلتمن و سایر توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی با جذب سرمایه‌گذاران برای تولید تراشه‌های اختصاصی، درحال جستجو برای افزایش تنوع سخت‌افزارهای خود هستند.

تولیدکنندگان برجسته تراشه در جهان مثل شرکت TSMC و سامسونگ، هر سال بیش از 30 میلیارد دلار را به هزینه‌های سرمایه‌ای اختصاص می‌دهند تا از رقبا عقب نمانند. برای اینکه آلتمن شانس واقعی برای کسب موفقیت در این زمینه داشته باشد، باید سریعاً روی تحقیق، توسعه، افزایش امکانات و نیروی متخصص هزینه کند، اما دیدگاه هوانگ نشان می‌دهد که تولید تراشه‌های بهتر و با هزینه کمتر این امر را غیرضروری می‌کند.

بااین‌حال، مدیرعامل شرکت Nvidia پایان افزایش هزینه‌های مربوط به هوش مصنوعی را به این زودی‌ها تصور نمی‌کند. هوانگ تخمین زده است که هزینه جهانی مراکز داده‌ای که قدرت پردازش‌های هوش مصنوعی را تأمین می‌کنند، در طی پنج سال آینده دو برابر خواهد شد. او دراین‌باره می‌گوید: «ما در آغاز یک عصر جدید قرار داریم. ارزش دیتاسنترها حدود 1 تریلیون دلار است. بنابراین در طول چهار یا پنج سال آینده، ارزش آن‌ها دو تریلیون دلار خواهد شد و باید نرم‌افزارهای گسترده و مختلفی را در سراسر جهان تغذیه کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید