سهام شبکه اجتماعی ترامپ به‌شدت افت کرد


شبکه‌ی اجتماعی «تروث سوشال» متعلق به دونالد ترامپ، پس از انتشار عملکرد مالی ضعیفش در سال ۲۰۲۳، با چالشی بزرگ مواجه شده است؛ این شرکت که هفته‌ی گذشته با یک شرکت دیگر برای عرضه در بورس ادغام شد، با وجود ضرردهی ۵۸ میلیون دلاری در طول ۲۰۲۳، تنها به درآمد ۴٫۱ میلیون دلاری دست یافته بود.

پس از انتشار اسناد جدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مبنی بر عملکرد مالی فاجعه‌بار پلتفرم ترامپ، سهام شرکت مادر «تروث سوشال» یعنی گروه رسانه‌ و فناوری ترامپ (TMTG)، دچار سقوط آزاد شد. سهام این شرکت پس از رسیدن به بیش‌ از ۶۶ دلار در پی ادغام، در پنج روز گذشته تقریباً ۳۴ درصد کاهش یافت و اکنون زیر ۵۰ دلار معامله می‌شود.

این سقوط عظیم، تناقض بزرگ میان ارزش‌گذاری اولیه‌ی ۷٫۵ میلیارد دلاری TMTG و ناتوانی تروث سوشال در تولید درآمد کافی را برجسته می‌کند؛ تحلیلگران هشدار داده بودند که سهام TMTG بیش‌از‌حد ارزش‌گذاری شده است و بیشتر شبیه یک «سهام میم» (سهامی با نوسانات بالا که بر اساس هیجانات معامله می‌شود) عمل می‌کند.

انتظار می‌رود رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده شخصاً بتواند با نقد کردن سهامش از این معامله بیش از سه میلیارد دلار به جیب بزند؛ اما آن‌طور که یک حسابرس تنها چند روز پیش از ادغام هشدار داده بود، زیان‌های عملیاتی TMTG، تردید‌های جدی‌ای درباره‌ی توانایی این شرکت برای ادامه‌ی فعالیت ایجاد می‌کند.

روند نزولی تروث سوشال، سایر کسب‌وکارهای وابسته به ترامپ و پلتفرم‌های راست‌گرایانه‌ای را یادآوری می‌کند که در کسب سود ناموفق بوده‌اند. سهام «رامبل»، رقیب یوتیوب که از حمایت پیتر تیل برخوردار است، پس از عرضه‌ی عمومی از طریق ادغام با یک شرکت خصوصی در سال ۲۰۲۲، سقوط کرد. عرضه‌ی اولیه‌ی شرکت ردیت نیز ناامیدکننده بود؛ چراکه سهام این شرکت پس از ورود به بازار، کاهش یافت.

با اینکه ردیت حداقل می‌تواند از طریق فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و کسب درآمد از کاربران خود، چشم‌اندازی برای بهبود وضعیتش داشته باشد؛ اما به نظر می‌رسد تروث سوشال جز برند شخصی ترامپ، چیز دیگری در چنته ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید